Har jag månne en skruv lös?

Det finns en butik i Bandol som jag älskar – inte bara för att butiken har ett så lustigt namn i det franska språket, utan fastmer för innehavarna förestår en sedan länge, i Sverige, antikverad rörelse. Fransmännen kallar butiksfenomenet quincaillerie, – känkajeri – och som motsvarar vår gamla typ av järnhandel.

I alla händelser får jag varenda gång jag besöker quincailleriet en känsla av att mänskligheten bitit sig i svansen. Som nu senast då jag var i behov av två typer av skruvar – två av varje sort – besökte jag första en byggvaruhandel där minsta förpackningen innehöll 12 skruvar i varje förpackning. För att täcka mitt behov behövde jag alltså införskaffa 24 skruvar till det facila priset av 30 kronor. Det var i det läget som jag uppsökte quincailleriet – köpte mina skruvar och betalade knappa 7 kronor.

Väl hemma visade det sig att två av skruvarna var något för korta, varför jag gick tillbaka och bytte ut skruvar till rätt dimension – utan kvitto och obruten förpackning … (jag hade skruvarna i fickan).

Min fundering är nu – hur många tusentals ton skruvar ligger och skräpar i våra skåp? Det måste väl finnas bättre sätt att köpa skruvar på. Varför inte som lösgodis för oss amatörhantverkare.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

