Bonjour monsieur Demirok

Jag hör på radion idag, den 29 mars 2024, att 4 av 10 personer inte vet vem som är Centerns nye partiledare. Det är naturligtvis ett problem, men det finns en lösning.

Han, Muharrem Daniel Demirok, har varit partiordförande för C i dryga ett år, men ansiktsigenkänningen tycks vara ett problem, sedan Sveriges Radio varit ”ute på stan” (läs Stockholm, var annars) och frågat om hans identitet. Resultatet måste kännas nedslående, men jag undrar om det inte bara beror på att Demirok inte synts i bild, utan även hans namn. I Sverige heter man Johansson, Olofsson och möjligen Fälldin – men Demirok?
Demiroks företrädare hette Johansson, men bytte till Lööf, men tyvärr tycks den genvägen vad gäller efternamn ligga långt bort. Annars kunde Daniel Larsson vara en lösning eftersom Muharrem tydligen är gift med Sara Larsson.
Men om Demiroks igenkänningsfaktor är problemet så finns det väl en viss vana att hantera en dylik situation – alla som var med på slutet av 90-talet kommer säkert ihåg annonskampanjen ”Det här är Lennart”.

Nej, som sagt; jag tror att det är namnet som spökar.
Själv lärde jag mig Demiroks namn genom att för mig själv kalla honom Monsieur Bonjour.
Bonjour är en halvlång rock; det vill säga en – demi-rock.

Ingen jämförelse; men kanske en lösning. Om någon skulle komma och undra ”känner du Göran Lindberg?” så är jag övertygad om färre än 4 av 10 personer skulle veta vem han var.
Men frågar man om Kapten Klänning …!!!!

Lämna en kommentar