Kilroy was here

images

Ur hästens mun

Jag har en god vän som står i brytningstider, men på grund av sitt ekonomiska oberoende, har han ännu ej beslutat om sin framtid – pappers- eller digitala nyheter. Eller som han uttryckte det: Först läser jag pappersupplagorna, (3 st.), sedan läser jag samma sak digitalt och till sist kollar jag all fakta på Flashback och Avpixlat.

Precis så lever vi många – även obemedlade – våra mediala liv.
Aldrig har vi varit så medialt medvetna som idag, samtidigt som ingen vet vad man skall lita till. Förr gav tidningarnas ledarsidor plats för tidningens tyckande medan övriga sidor hade försök till neutralitet som ledstjärna vid nyhetsrapportering. (Och krönikörerna hade plats på nöjessidorna!).
Men idag är allt som en enda stor smoothie med smak av SÄLJ!
Intellektuella talar om faktaresistens, samtidigt som man sväljer – just det –  faktaresistens. Fråga grabbarna på Karolinska Institutet.

Och vem är nu jag att peka finger? Det enda jag kan bidra med är ett förslag som samtliga medier skulle kunna anamma:
Varumärk allt ert material som ni publicerar med en symbol – förslagsvis Kwh* – som en garanti för att materialet är faktagranskat.

* Kwh står för Kilroy was here
Kilroy var en rederiinspektör som brukade texta meningen på fartyg  som han kontrollerat.

Lämna en kommentar