Nyårslöfte

Jag har de senaste åren haft ett och samma nyårslöfte: att inte avge några bindande nyårslöften.

Det kan tyckas futtigt som löfte betraktat, men som allt annat som verkar enkelt när man först hör om det så blir det betydligt mer komplicerat sedan jag förklarat. Därför avstår jag från fördjupning i just detta fallet.

Anledningen till att jag meddelar Läsekretsen detta är att jag just intervjuat en jubilar för en känd dagstidning i Uppsala. Hon har lovat att undvika gnäll på sin blogg under 2010. Det är ett hedervärt löfte, men för dem som läst Axels och mina drapor här på flanera.se är det lätt att inse att ett sådant löfte skulle vara oförenligt med vår profil. Gnällandet är liksom vår livsluft, kanske också vår livslust, och vem är vi att ta bort ett så bärande element från detta vårt gemensamma forum.

Så jag frångår mina principer och lovar dyrt och heligt att inte sluta upp med att vara gnällig, åtminstone inte då gnäll är befogat. Och det är det ofta.

Jag utgår från att Axel tiger och samtycker. För även om 2010 ännu är ungt, så har han redan farit ut i kverulantiska utbrott som inte går av för hackor.

Vi följer vår natur, helt enkelt, och gnäller. Så det blir säkert fler inlägg som sorteras in under rubriken Statler & Waldorf även under 2010!

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/det-lasta-och-levda-livet_4058987.svd

Lämna en kommentar